معرفی کامل نژاد گربه دون رکس (Devon Rex) به همراه مراقبت‌های آن

وحید ارجمند
20 خرداد, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
دون رکس

گربه‌ها موجودات زیبا و دوست داشتنی هستند و به همین دلیل انتخاب بسیاری از افراد برای نگهداری به عنوان حیوان خانگی هستند. گربه‌ها نژادهای مختلفی دارند و از این رو برای بسیاری از افراد انتخاب یک نژاد خاص اهمیت ویژه ای دارد. در این مطلب به معرفی یکی از نژادهای خاص گربه به نام دون رکس (Devon Rex) می‌پردازیم.

ویژگی‌های ظاهری گربه دون رکس

این گربه‌ها اندازه متوسطی دارند و بزرگ نیستند. قدی در حدود 35 تا 45 سانتی متر دارند. موهای کمی دارند و به همین دلیل ریزش موی چندانی ندارند و به خاطر این ویژگی انتخاب افرادی هستند که به گربه ها علاقه دارند، اما به موی گربه‌ها تا حدی آلرژی دارند. کم مو بودن و ریزش موی کم این گربه‌ها به آن ها شانس انتخاب شدن توسط این دسته از افراد را می‌دهد.

گفتیم که این نژاد از گربه کم مو است، قسمت های بالای سر، قفسه سینه و شکم این گربه نیز از سایر مناطق بدنش پوشش مویی و کرکی کمتری دارد. ویژگی جالب این گربه موهای فرفری آن است که به او ظاهری متفاوت می‌دهد، به علت شباهت موی فرفری این نژاد با موهای فرفری سگ های پودل، گاهی به این گربه‌ها هم گربه پودل گفته می‌شود. این گربه چشمانی درشت و جذاب دارد و گوش هایش نوک تیز و بلند است.

موهای این گربه در پشت، پهلوها، قسمت بالایی پا و دم کوتاه تر است و روی سر، گوش ها، گردن، پنجه ها، سینه و شکم بسیار کوتاه است. هنگامی که موهای این گربه را با نوازش صاف می‌کنید، موج دار بودنش دیده می‌شود. موج در جایی که موها بلند هستند روی بدن و دم به سادگی دیده می‌شود.

پاهای گربه دون رکس بلند و باریک است و پنجه هایی بیضی شکل دارد. پاهای عقبی این گربه تا حدی بلندتر از پاهای جلویی او است، در جنس نر این نسبت ها نسبت به جنس ماده بیشتر است. گربه دون رکس دارای گوش های بزرگی هست و پوشش نرم و مواجی بر روی گوش ها دارد. گوش‌ هایاین نژاد بیش از حد بیرون زده و نوک تیز است.

دم این گربه مخروطی شکل است و از خز پوشیده شده است. این گربه‌ها سری پهن دارند و صورتشان دارای گونه‌های کامل است.

اطلاعات عمومی گربه دون رکس

عمر متوسط این نژاد گربه بین 9 تا 15 سال است و وزنی بین 2.5 تا 4.5 کیلوگرم دارد. این گربه اصالتی انگلیسی دارد. جالب است بدانید که در تولید و اصلاح نژاد این گربه هیچ نوع جهش ژنتیکی ساخته انسان دخیل نبوده و این نژاد حاصل یک جهش طبیعی بوده و به کمک انسان‌ها این جهش توانسته بقا پیدا کند و به یک گونه خاص تبدیل شده است.

از آن جایی که این گربه علاقه زیادی به گرما دارد، بهتر است در زمستان یک ژاکت یا لباس گرم به او بپوشانید.

Devon-Rex

شخصیت گربه دون رکس

این گربه‌ها علاقه عجیبی به گرما دارند و ترجیحشان برای استراحت محل‌های گرم و دنج منزل شماست. لازم به ذکر است که این گربه اشتهای خوبی نیز دارد و علاقه خوبی به میان وعده‌ها نشان می‌دهد و تقریبا هیچ وقت دعوت شما را برای خوردن میان وعده رد نمی‌کند. بهتر است وعده‌های غذایی او را در ظرف مخصوص خودش به او بدهید. چرا که دوست دارد در ظرف مخصوص خودش و در جای خاص خودش غذا بخورد.

این نوع از گربه‌ها در عین آرام بودن بسیار هم بازیگوش و چابک هستند. به همین دلیل از لحاظ رفتاری و بازیگوشی تفاوتی بین گربه‌های بالغ این نژاد و بچه گربه‌های آن دیده نمی‌شود. این گربه‌ها باهوش هستند و به همین دلیل به راحتی می‎‌توانند دستورات ساده را یاد بگیرند و به آن‌ها عمل کنند. کمی قبل اشاره کریدم که این گربه‌ها آرام هستند و سر و صدای زیادی ندارند. خواسته های خود را با صدایی آرام بیان می‌کنند و از این لحاظ نیازی نیست که درباره صدای بلند احتمالی گربه نگران باشید.

گفتیم که این گربه‌ها بازیگوش هستند و به همین دلیل دوست ندارند تایم زیادی تنها بمانند. این گربه‌ها علاقه شدیدی به بچه‌ها و انسان‌ها و همچنین بازی دارند و از وقت گذراندن با آن‌‌ها لذت می‎‌برند، و در صورتی که مدت زیادی تنها بمانند ممکن است علائم افسردگی از خود نشان دهند. به همین دلیل بهتر است رفتار مناسبی با گربه خود داشته باشید تا خوشحال باشد و افسرده نشود. این گربه‌ها علاقه شدیدی به بودن در بغل شما و نشستن بر روی پای شما دارند و اگر این نوع از گربه انتخاب شماست، این را به یاد داشته باشید. همچنین لازم به ذکر است که این گربه‌ها به شدت وفادار هستند.

این گربه‌ها روحیه اجتماعی دارند و به راحتی می‌توانند با افراد مختلف و حتی دیگر گربه‌ها ارتباط دوستانه ای برقرار کنند. توجه کنید که اگر شغل شما به صورتی است که مجبورید تایم زیادی را بیرون از خانه باشی، این گربه مناسب شما نیست. در این حالت گربه بسیار اذیت می‌شود و از لحاظ روحی آسیب می‌بیند، چرا که تنهایی را دوست ندارند.

نکات مراقبتی گربه دون رکس

مراقبت‌های بهداشتی دون رکس بسیار آسان است. از آن جایی که موی زیادی ندارند به راحتی می‌توانید موهای او را شانه کنید. این نژاد گربه تمیزی است و نیاز چندانی به استحمام ندارد، اما با این حال شما می‌توانید گربه های سفید رنگ را حمام کنید. همچنین برای مراقبت‌های دندانی و دهانی بهتر است که روزانه دندان های او را مسواک کنید تا دچار پوسیدگی نشود، چرا که زیاد غذا می‌خورد.

برای جلوگیری از خراش‌های احتمالی و آسیب به وسایل خانه می‌توانید هر دو هفته یک بار ناخن‌های او را کوتاه کنید. ترشحات هر چشم گربه را به صورت جداگانه با یک دستمال مرطوب تمیز کنید. این کار برای این است که اگر عفونتی در یک چشم بود، به چشم دیگر انتقال پیدا نکند. برای مراقبت از گوش ها و تمیزی گوش‌ها هم می‌توانید یک دستمال یا پنبه را با سرکه سیب مرطوب کرده و گوش هایش را هر چند وقت یک بار تمیز کنید. این کار جلوی عفونت‌های احتمالی گوش را می‌گیرد.

گفتیم که گربه دون رکس کم مو است و به همین دلیل پوستش بیشتر در معرض آفتاب است، به همین دلیل بهتر است هر موقع که گربه شما قصد آفتاب گرفتن دارد به او کرم ضد آفتاب بزنید تا دچار سوختگی نشود.

بیماری های رایج گربه دون رکس

این نژاد از گربه هم مانند سایر نژاد ها ممکن است به بیماری های مختلفی مبتلا شود. مانند:

  • طاسی: گفتیم که این گربه ها ذاتا کم مو هستند، اما ممکن که گاهی علائم طاسی را از خود نشان دهند و همان موی کم را هم از دست دهند. معمولا دچار طاسی ارثی می‌شوند.
  • مالاسزیا: از علائم این بیماری می‌توان به خارش و افزایش ترشح چربی پوست اشاره کرد. در بعضی موارد هم عفونت گوش دیده شده است. برای درمان بهتر است که به دامپزشک مراجعه شود.
  • میوپاتی: این بمیار یارثی است و علائمش را می‌توان در هفته 3 تا 6 ماهگی دید. در این بیماری عضلات دچار ضعف می‌شوند و حرکت برای گربه مشکل می‌شود.
  • بیشتر گربه های این نژاد دچار مشکل چاقی یا سو هاضمه می‌شوند، چون غذای زیادی می‌خورند و همواره گرسنه هستند.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.